Eerste 1,5 week Oostenrijk - Reisverslag uit Serfaus, Oostenrijk van Justin Tukker - WaarBenJij.nu Eerste 1,5 week Oostenrijk - Reisverslag uit Serfaus, Oostenrijk van Justin Tukker - WaarBenJij.nu

Eerste 1,5 week Oostenrijk

Blijf op de hoogte en volg Justin

22 Januari 2018 | Oostenrijk, Serfaus

Hier dan ons eerste echte verslag van de afgelopen tijd.

Ischgl:
Zoals jullie al hadden kunnen lezen was onze start in Oostenrijk in het bruisende Ischgl, echter sliepen we net daarbuiten in See, een klein plaatsje dat bestaat uit een lange straat maar wel een goede uitvalsbasis voor de eerste week. We konden ook niet met beter weer de skivakantie aftrappen, de eerste dagen alleen maar zon! Echter was het wel continu -5 of iets lager zelfs nog, dus wel dikke kleding aan;-)..

Wat leuk is aan Ischgl is dat het een 'smokkelaarspiste' heeft, de Smugglerrunde, een heerlijke lange afdaling naar Zwitserland waar je Duty-Free kunt shoppen! Ook waren ze in Ischgl op het moment dat wij er waren ook bezig met 'shapes in white', allerlei grote ijssculpturen in de bergen, heel gaaf om te zien! Wat vooral Justin leuk vond was de 'eleven' afdaling, een afdaling van 7 km non-stop, die afdaling werd meerdere keren afgelegd met als beste resultaat 12:12 minuten en een topsnelheid van 98.2 km/h, helaas net geen 100 dus!

Ook hebben wij in deze week nog een bezoekje gebracht aan de naast gelegen skigebieden Kappl en See, dat zijn relatief kleine gebieden met maar een paar liften waar je je heerlijk een ochtend of middag kunt vermaken.

Innsbruck:
Doordat we dus bijna 8 weken in totaal in Oostenrijk zijn en we niet voor zoveel dagen kleding mee hebben, was dus de vraag, hoe gaan wij wassen? Zoals wel vaker bij ons dachten we, dat fixen we daar wel, mooi niet dus. Er was nergens een wasserette te vinden, daar doen ze hier gewoon niet aan... Uiteindelijk hebben we er een in Innsbruck gevonden, dus hebben we op de dag dat we naar het volgende gebied gingen maar een ochtendje Innsbruck gedaan en tegelijkertijd onze was daar gedaan.

Serfaus-Fiss-Ladis:
Onze tweede bestemming is Serfaus-Fiss-Ladis, ook hier zitten we niet midden in een van die 2 plaatsjes maar verblijven we onder aan de berg (voor Ladis moet je 10 min een soort bergpas op rijden om er te komen) We hoeven hier gelukkig ook niet naar de bakker, aangezien er elke ochtend verse warme broodjes aan de deur worden gehangen door de eigenaren, die maken overigens elke ochtend wel een klein praatje met ons en helpen ons met van alles maar daarover straks meer.

We gebruiken Ladis als 'startpunt' om te skiën, echter heeft dat geen echt eigen skigebied en moet je eerst in een gondel naar Fiss toe om echt boven in de bergen te komen! We zitten hier nu sinds woensdag, echter hebben we tot nu toe pas 2 dagen in dit gebied geskied! Dat komt omdat er de afgelopen dagen, zoals jullie misschien hebben gelezen, zo'n grote hoeveelheid sneeuw is gevallen dat de skigebieden de hoeveelheden gewoon niet aan kunnen en het daardoor op sommige pistes te gevaarlijk is om te skiën (ongeprepareerd piste, lawine gevaar, te veel wind). Sommige gebieden, waaronder het gebied waar wij zitten, waren zelfs (gedeeltelijk) gesloten.

Zoveel sneeuw is zelfs voor hier zo bijzonder dat ze er bijna geen raad mee weten. De laatste keer dat er zo'n pak was gevallen als afgelopen week was in seizoen '98/'99. De eigenaar en zijn vrouw scheppen ook elke dag ons pad naar de ingang van ons appartement helemaal schoon en als het moet ook voor een 2de of 3de keer. Ook hebben ze al 2 keer geholpen om onze auto uit te graven, hoe gaaf is dat om een keer mee te maken haha.. Wat dan wel weer jammer is, is dat vele wegen om ons heen zijn afgesloten en mensen dus letterlijk vast zitten in hun wintersportplaats omdat ze niet weg kunnen. Zo ook in Ischgl, we zijn daar dus net op tijd weg!

De twee dagen dat wel wel hebben geskied hadden we overigens wel gewoon heerlijke zon, en wat een leuk en groot gebied is dit zeg! Lijkt heel erg op het gebied waar we elk jaar heen gaan. Op de pistes hebben ze een soort 'erlebnispark' zoals een dierenbos en heksenbos gebouwd, super leuk voor kinderen en grappig om een keer doorheen te skiën. Ook kun je hier tokkelen van de ene kant van de berg naar de andere kant, een hele hoge skispringer ergens midden op de piste, en een soort vlieger waardoor je als zeg maar een vogel door de lucht vliegt, genoeg te doen dus!

Hier boven vertelde ik dat er in Ischgl een heerlijke lange afdaling van 7km was, hier heb je er een van 11km en die moesten we uiteraard ook doen, een super lang stuk skiën zonder liften. Van de week gaat Justin deze piste nog een keer doen en doet hij weer een nieuwe meting met de app.

Vanaf morgen gaan we weer de piste op en we krijgen de komende 1,5 week alleen maar zon, Kaiserwetter dus. We zijn ook nog van plan een bezoekje te brengen aan het naastgelegen skigebied van Nauders
(wat nu ook nog is afgesloten). De temperaturen schieten ook omhoog naar rond de 2-4 graden, dus wie weet geen koude voeten meer.

We verblijven in dit gebied tot en met zaterdag en dan reizen we verder naar Solden.

Tot het volgende verslag..
Liefs,
Justin & Marit

• 22 Januari 2018 - 23:37

Eline:

Wat een leuk verhaal om te lezen.
    Veel skiplezier de komende week en gezellige dagen met jullie bezoek

• 23 Januari 2018 - 03:46

Astrid/Wil:

Wat leuk allemaal, en heerlijk dat jullie alle tijd hebben om dit zonder morren kunnen beleven. Er komen vast nog genoeg ski dagen genoeg. Veel plezier.☀️☃️⛷

• 23 Januari 2018 - 05:48

Helen:

Gaaf, jullie foto's zijn top. Zo is er wel elke keer iets bijzonders tijdens jullie reizen. Je maakt nog eens iets mee. Super om juist deze winter met zoveel sneeuw n Ostenrijk te zijn. Mag je ook wassen bij deze lieve mensen. Dat zou lekker uitkomen. Morgenavond gaan wij met de skimeiden naar Mariaalm. We appen. Viel spass.....

• 25 Januari 2018 - 13:52

Greet: